Născut în București, Traian Cherecheș a studiat în cadrul Universității din Lancaster, Marea Britanie, și la Universitatea  Națională de Artă din București.

O experiență importantă din formarea artistului este perioada petrecută la Paris. Oraș important pentru artă, Parisul este un centru cultural cu foarte multe posibilități de dezvoltare. În această perioadă, Traian Cherecheș a făcut demersuri în realizarea propriului limbaj vizual. Deschiderea orașului către artă, prezența unor muzee de renume, cunoașterea vechilor maeștri, dar și a noului val de artiști tineri, a dus către formarea unui nou limbaj, unei noi direcții artistice.

În Paris, artistul se redescoperă și schimbă mediile de exprimare cu care lucrează. Dacă în București obișnuia să picteze, în această perioadă își extinde practica spre hibridizarea artei, picturi tridimensionale, aproape sculpturale, în care folosește materiale neconvenționale. Prin îmbinarea dintre materiale industriale și cele naturale, artistul reușește să prezinte relația dintre lumea naturală și cea sintetică, o metaforă la situația actuală a umanității și a planetei. 

Arta lui Traian Cherecheș este una interdisciplinară, în care combina desenul cu pictura, sculptura și sunetul.  Alături de Matei Tulbure, a creat proiectul TC Studio, unde creează muzică electronică puternic influențată de muzică experimentală, jazz și sunete organice. Atât în compozițiile audio, cât și în pictură, artistul creează artă ca mod de autoexprimare, mod prin care se raportează la lumea exterioară. Pornind de la curiozitate, proiectul este mai degrabă un joc, un experiment muzical. Folosind sunetul, acesta conferă lucrărilor sale dimensiunea unei temporalități profunde.

Arta sa hibridă este deseori creată din spumă poliuretanică,  cu structură din metal sau lemn, acoperită cu straturi de vopsea, reușind să creeze o suprafață apropiată de texturile naturale. Deși statice, lucrările sale dau impresia de mișcare prin metode ingenioase de prezentare, așa cum este cazul lucrării Ouă de larvă în care panourile sunt așezate la distanțe diferite față de perete, mixul dintre apropiere și distanță creează astfel impresia mișcării. Lucrările se află la granița dintre pictură și sculptură, construind un obiect tridimensional a cărei suprafață duce cu gândul la săpături, la acumulări de straturi, asemenea unor stânci erodate. Prin acest tip de artă, artistul dorește să  reprezinte violența și anxietatea timpurilor în care trăim.

Ca inspirație pentru lucrările sale, Traian Cherecheș se folosește de structurile organice, făcând referire la starea actuală a lumii, la poluare și acumularea de deșeuri nereciclabile, fiind totodată o critică a lumii consumeriste.

Artiștii contemporani se folosesc în practica lor de metode din ce în ce mai ingenioase, îmbinând tehnologia (realitate virtuală, inteligență artificială), cu biologia, știința și ecologia. Arta lui Traian Cherecheș le oferă privitorilor o experiență multisenzorială, o interacțiune cu arta materială, îmbinând tehnicile artistice clasice cu inginerie de sunet, materiale neconvenționale și știința materialelor. De asemenea, arta lui se înscrie în una dintre cele mai proeminente tendințe artistice ale secolului al XXI-lea – ecologismul critic, având ca scop responsabilizarea omenirii cu privire la teme precum încălzirea globală, poluare și efectele nocive asupra mediului. 

În cadrul Bienalei Art Encounters 2021 lucrările lui Traian Cherecheș le regăsiți în expoziția Aripa Secretă de la Muzeul de Artă Timișoara, curatoriată de Maria Rus Bojan și Bogdan Ghiu, dar și în expoziția Peisaj în oglinda convexă de la Pavilionul ISHO, curatoriată de Mihnea Mircan.