CRITICĂ ȘI JURNALISM CULTURAL

școală de toamnă 16-28 septembrie Timișoara

PREZENTARE PROIECT

Proiectul nostru își propune să continue la educarea prin și pentru cultură a unei generații noi de profesioniști capabili să angajeze publicuri diverse prin abordări inovative, să sprijine comunități din Banat cu identitate și potential cultural ridicat, dar care se află în momente critice și să propună platfome de comunicare a culturii și în rețelele culturale care să capitalizeze know how-ul existent și să stimuleze audiențe noi să participe la co-producerea culturii vii. Proiectul se adresează tinerilor cu vârsta cuprinsă între 21-35 ani cu studii superioare absolvite, interesați de cultură în toate formele ei și care își asumă un rol în aceasta direcție exprimându-se astfel prin texte publicate în format print, dar în special în jurnale online precum blog sau vlog. Generația „milenială” reprezentată de bloggeri, vloggeri, influenceri cu gândire critică și spirit creativ exprimat prin scris, are șansa să potențeze diversitatea culturală a celor 4 comunități și să redefinească jurnalismul.

Obiective generale şi specifice ale proiectului cultural

O1. formarea și susținerea a 10 tineri cu activitate și interes în comunicarea culturii pentru a crește și a se profesionaliza în critică și jurnalism cultural prin participarea la programul școlii de toamnă TMcult, prin internship și asigurarea unei platforme unde pot publica textele lor

O2. contribuția la dezvoltarea culturală, creșterea vizibilității și angajarea de noi tipuri de public și publicuri diverse pentru patru comunități din Banat (Timișoara, Gărâna, Petrila, Herculane) prin comunicare și jurnalism cultural de calitate

O3. facilitarea dialogului intergenerațional și parteneriatul între organizații și instituții culturale pentru consolidarea rețelelor profesioniștilor din cultură și pentru asigurarea documentării culturii vii produse și consumate de comunități defavorizate cultural sau aflate în momente citice, în ciuda potențialului cultural pe care îl au

O4. dezvoltarea și promovarea platformei TMcult, ca spațiu deschis tuturor profesioniștilor care fac critică și jurnalism cultural, ca mediu de formare experiențială și centrată pe proiecte ale tinerilor în formare la Școala de toamnă TMcult 2019 și ca ancoră pentru diversificarea și angajarea publicului cu cultura

O5. dezvoltarea și promovarea unei aplicații IoS și Android care să întărească legătura între artiști, manageri culturali, operatori culturali și public, prin documentarea unor trasee culturale, prin posibilitatea de identificare a ofertei culturale în timp real

STRUCTURĂ ȘCOALĂ

Vedem Școala de toamnă TMcult în 2019 ca pe un spațiu de excelență, de aceea formarea și învățarea sunt ancorate în principii și practici care și-au dovedit soliditatea și eficiența peste tot în lume în universități sau organizații cu renume: pregătire teoretică și academică substanțială, făcută prin ateliere interactive și participative, cu teme specializate și de nișă, integrată cu munca de teren – participare și contact direct, documentare, munca practica de a scrie texte și postări pentru publicare, publicarea textelor în timp real atât pe platformă, cat și în spațiile despre care se scrie. Credem că învățarea experiențială și centrată pe proiect este inovatoare nu numai în formarea profesioniștilor din cultură și în proiecte, dar și pentru învățământul și formarea românească în general.

Ce oferim noi ca formare
1 MasterClass de critică și jurnalism cultural
1 Seminar de documentare și etică
1 atelier de scriere creativă
1 atelier de gândire critică
1 atelier de pragmatică culturală
open source mentoring
knowledge curating
practică pe teren
networking, internship, fellowship, alumni
Ce oferim ca documentare

întâlnire cu echipa Timisoara 2021 – Capitală Europeană a Culturii

întâlnire cu echipa Art Encounters – Bienala de Artă Contemporană Timișoara
întâlnire cu producători și organizatori din Timișoara
Tur ghidat în Bienala de Artă alături de curatoarele Maria Lind și Anca Rujoiu
Ce oferim ca Bonus
3 burse de cercetare/documentare post proiect în valoare de 1000 euro
Internship cu posibilitate de permanență sau part-time la Scena 9,
Hyperliteratura, Revista Orizont, Revista 22
Posibilitatea de a publica materialele elaborate în timpul școlii pe Revista Arta, Scena 9, Hyperliteratura, în Revista Orizont
Parte din echipa de PR&Comunicare a unor ONG-uri

MIRCEA VASILESCU

Lector MasterClass
Critică și jurnalism cultural

Mircea Vasilescu este profesor la Facultatea de Litere, Universitatea din București, unde a infiintat si a coordonat programele de master „Teoria si practica editarii” si „Studii literare”. Preda cursuri despre mass-media, politici culturale, marketing cultural, presa culturala. A fost redactor-sef la revista Dilema veche intre 1998-2015, a initiat si a organizat Festivalul Dilema veche de la Alba Iulia. A fost membru in board-ul editorial Eurozine reteaua revistelor culturale europene (2008-2012). A publicat, intre altele, volumele: Iubite cetitoriule. Lectura, public si comunicare in cultura romana veche; Mass-comédia. Situatii si moravuri ale presei de tranzitie; Europa dumitale. Dus-intors intre „noi” si „ei”; Cultura romana pe intelesul patriotilor; Eurotextes. Le continent qui nous sépare. A tradus din Michel Foucault, François Furet, Sergio Romano. Scrie pe mirceavasilescu.blog si Dilema Veche.

BRÎNDUȘA ARMANCA

Lector Seminar
Documentarea:
surse, documente, interlocutori

Brindusa Armanca este profesor universitar, critic literar, eseist, jurnalista, traducatoare. Mai mult decat o activitate de strangere si analiza de informatii, jurnalismul presupune o forma de rezistenta la care Brindusa Armanca participa de zeci de ani. Prezenta, capacitatea de observare si cea de sinteza ii ofera forta in presa romaneasca culturala, dar si de critica media si analiza politica. De la Orizont la Revista 22 si de la TVR la Institutul Cultural Roman, ea este un mentor pentru generatii de jurnalisti. A publicat volumele: Televiziunea regionala in Romania (2002); Ghid de comunicare pentru jurnalisti si purtatori de cuvint (2002); Mesajul lui Crypto (2005); Media culpa (2006). Scire in Revista 22 si pe patforma web contributors.ro

MONA DÎRȚU

Lector Atelier
Creative Writing & Storytelling

Mona Dîrțu, Jurnalist & Trainer. Experiență de 20+ ani în jurnalism. A început ca reporter de teren la fosta rețea de ziare locale MONITORUL, unde a fost apoi editor și redactor sef-adjunct. A condus două săptămânale, BUSINESS MAGAZIN si MONEY EXPRESS – și a fost, pentru scurt timp, director al diviziei online a televiziunii publice.
Începând din 2014 lucrează în proiectul Superscrieri, unde a susținut traininguri pentru 100+ jurnaliști tineri. Face periodic, alături de Fundatia Friends for Friends, traininguri de corporate writing & storytelling, iar din 2015 scrie MONDAY MEMO, un distilat săptămânal de informație pentru oameni ocupați.

ALEX CONDRACHE

Lector Atelier
Gândire critică

Alex Condrache este un tânăr cercetător specializat în literatură comparată, teorie literară și studii culturale. A obținut un doctorat în filologie la Universitatea de Vest din Timișoara, iar în prezent scrie o a doua teză doctorală în literatură comparată la Western University London în Canada. Este interesat de literatura central și est europeană, postcomunism, extremele politice în Europa Centrală și de Est, teoretizarea jocului (ludology), comunicarea interculturală, educația non-formală și conexiunile ei cu gândirea critică și creativă. A publicat și are în curs de publicare studii în mai multe reviste de cercetare și volume colective din România sau din Europa, precum Caietele Echinox, revista Transilvania, Food and History. A publicat proză scurtă în reviste precum Dilema Veche, Orizont sau Tiuk.

BOGDAN GHIU

Lector Atelier
Traducând Arta
Despre artă, cu artiștii, pentru public

Bogdan Ghiu este poet, eseist, traducător (peste saizeci de carți din Foucault, Derrida, Deleuze, Guattari, Bourdieu, Bataille, Latour, Barthes, Rancière, Baudrillard, Ricoeur, Artaud, Baudelaire, Breton, Duras, Leiris, Sade, Sansal etc.), teoretician si pedagog al traducerii, jurnalist, membru al Generației 80 si al Cenaclului de Luni, fost student al lui Jacques Derrida, membru in conducerea PEN Romania. A publicat carti despre arta contemporana, (Linia de productie: lucrand cu arta, 2014; Eu(l) Artistul. Viata după supravietuire (cod de bare pentru viitorul monstruos al artei), 2008), despre arhitectura (Inconstructia. Pentru o arhitectură etica, 2011), despre traducere (Totul trebuie tradus. Noua paradigma (un manifest), 2015) si trilogia critica Evul
Media (Ochiul de sticla. Texte privind televiziunea (1991-1997), 1997; Evul Media sau Omul terminal, 2002; Telepitecapitalism, 2009). Este titularul a doua rubrici saptamanale, in Observator cultural si pe LiterNet, si al unei rubrici cotidiene despre oras la Radio Romania Cultural.

MARIUS CHIVU

Open source mentor & Knowledge curator

Marius Chivu este critic literar roman, redactor-editor al revistelor Dilema veche si Iocan, precum si realizatorul radio-emisiunii „All You Can Read” de pe www.UrbanSunsets.com. Impreuna cu Florin Iaru, tine din 2010 un atelier de creative writing. Poezia si prozele sale au fost traduse in franceza, suedeza, germana, engleza, polona, spaniola si catalana. A debutat cu volumul de poezie Vintureasa de plastic (premiile pentru debut ale USR si Observator Cultural, 2012). A publicat jurnalele de calatorie Trei saptamini in Anzi(2016) si Trei saptamini in Himalaya (2012), volumul de proza scurta Sfirsit de sezon (2014) si cartea de interviuri literare Ce-a vrut sa spună autorul (2013). A tradus carti de Richard Ford, Paul Bailey, Oscar Wilde, Lewis Carroll si Tim Burton. A alcatuit, adnotat si prefatat diferite antologii de proza scurta. Este, de asemenea, co-autor al proiectului Muzeului Taranului Roman din Bucuresti Arca lui Noe. De la neolitic la Coca-Cola (coordonator Irina Nicolau, Editura Ars Docendi, 2002)

NOEMI VARGA

Coordonator

Noemi Varga este jurnalist de peste 20 de ani si producator de radio si televiziune. Este expert in comunicare, branding si eventmarkenting, foarte activa in zona de show-biz, interesata de fenomenul punk din Romania. Alaturi de colegii de la Szalt Media si Contrasens va coordona impreuna cu Sorin Szucksi practica rezidentilor in studioul SzaltSteam. Noemi scrie pe blogurile Punk de lux, Asfalt Tango, Doamna de Fler.

ISABELLA ANDRA CREȚAN

Coordonator program școală

Isabella Andra Cretan – Iza – este absolventa de filosofie si librar la Carturesti. Din 2017 este membru Contrasens si coordonatorul programelor de educatie prin cultura – scolile de vara Arta’n Casa si TMcult. Crede cu tarie intr-o societate integra, inclusiva si creativa in care cultura este spatiu critic si in care cetatenii si comunitatile cresc si se construiesc impreuna.

MENTORAT

16-22.09
15:00 – 17:00