Cum ajunge arta contemporană, care vorbește despre un subiect atât de sensibil, precum cel al violenței, să fie aruncată într-o discuție politică despre banii publici.
Lămuriri pentru posterul MUIEre, al artistei Petrovici – Popescu Ana, parte din expoziția On Her Side | De partea ei.
Au apărut câteva articole controversate în presă și în mediul online despre acest poster. Ce să facem, suntem iar #peContrasens.
Cităm: “Posterul abordează violența și sexualizarea limbajului și absența sexului feminin din spațiul public. În acest poster am ales să creez un font care să conțină gestul sexual nonverbal din care este compus cuvântul „MUIEre” alături de declinările acestuia pe hârtie de tort (la final violența limbajului se întoarce și asupra sexului masculin).”
Afișul a fost selecționat de o comisie formată din 5 profesioniști din mediul academic, din 127 de propuneri primite pe open-call. Este un produs vizual de calitate și răspunde temei formulate prin apel.
Arta este fascinantă fiindcă poate deschide dialoguri. Acest schimb de informații despre artă și cultură este fix ce ne dorim de câțiva ani încoace, prin toate eforturile noastre de a organiza expoziții, ateliere, filme, publicații și lecții de artă contemporană. Un spațiu comun, unde toată lumea este invitată și încurajată să descopere, să observe și să analizeze critic lucrări de artă sau concepte.
Expoziția On Her Side | De partea ei, produsă de Asociația Culturală Contrasens, este finanțată de Administrația Fondului Cultural Național, Ministerul Culturii, Consiliul Județean Timiș și Centrul de Proiecte Timișoara, pe concurs de proiecte 2022, are o miză socială și dezbate subiectul violenței de gen și a ciclului de abuz asupra femeilor. Am lucrat în ateliere de pregătire cu peste 200 de femei care au experimentat violența. Am susținut prin proiect producția a 31 lucrări noi de artă contemporană și 29 de artiști contemporani. Lucrările artiștilor îți spun în față că se practică violența în varii feluri, că e vorba de multă violență în jurul nostru și că există această problemă în societate, o societate în care multe femei victime se tem și le e rușine să vorbească despre acest subiect.
—
Dicționarul Explicativ al Limbii Române – ediția a II-a revăzută și adăugită 2009, Academia Română, Institutul de Lingvistică
MUIÉRE1, muieri, s. f. (Pop.) 1. Femeie. 2. Spec. Femeie căsătorită; soție. – Lat. mulier, -eris.
MUIERÉSC, -EÁSCĂ, muierești, adj. (Înv. și pop.) De muiere1, femeiesc; caracteristic unei femei. – Muiere1 + suf. -esc.
MUIERÉT, (2) muiereturi, s. n. (Înv. și pop.; azi depr.) 1. (La sg. cu sens colectiv) Mulțime, grup de femei; muierime. 2. (La pl.) Femei. – Muiere1 + suf. -et.
MUIERÓS, -OÁSĂ, muieroși, -oase, adj. 1. (Înv. și reg.; depr.) Femeiesc, muieresc. 2. (Reg.) Afemeiat. – Muiere1 + suf. -os.
MUIERÉȘTE adv. (Înv. și pop.; adesea depr.) Ca o muiere1; femeiește. – Muiere1 + suf. -ește.
On Her Side | De partea ei este curatoriată de Dana Sarmeș și Simona Constantin.
Artiștii prezenți în expoziție sunt: Ana Adam, Liliana Basarab, Irina Botea Bucan, Ciprian Chirileanu, Claudiu Cobilanschi, Suzana Dan, Jon Dean, Simona Homorodean, Pusha Petrov, Lea Rasovszky, Renée Renard, Ioana Stanca și Iulia Toma.
Expoziția de la Centrul de Proiecte Timișoara este completată de o expoziție de afișe prezente în Piața Unirii, realizate de Florin Arhire, Grupul Balamuc, Oana Barbonie, Benedek Levente, cultatum, Maks Graur, Loredana Ilie, Evelyne Krall, Cynthia Loris, Raluca Paraschiv, Ana Petrovici-Popescu, George Roșu, Denis Sulințan, Sabina Suru, Jaakko Tikkanen, Andrei Tudose și Ioana Trușcă.
Expoziția poate fi vizitată în perioada 01 – 30 octombrie, la Centrul de Proiecte Timișoara și în Piața Unirii, de marți până duminică, între 10:00 – 20:00. Intrarea este liberă.
JvWEmAfFaIuKhtD