În zilele noastre, funcțiile și scopurile artei sunt la fel de diverse precum formele pe care aceasta le poate lua. Dincolo de faptul că uneori e destul de „drăguțică” și numai bună de agățat pe perete pentru a înfrumuseța camera de oaspeți, arta poate fi mai mult decât capabilă să tragă și niște semnale de alarmă sau să prezinte dintr-un alt unghi o situație ce ne influențează lumea în care trăim. Chiar dacă unele lucrări de acest fel, la prima vedere, pot părea de-a dreptul dubioase de nu știi de unde să începi cu ele, totuși, dacă aruncăm o geană peste eticheta lucrării, se poate face lumină în căpșorul nostru.
O astfel de lucrare din cadrul Bienalei Art Encounters este EU 01 a artistului olandez Remco Torenbosch. Lucrarea este una conceptuală, Remco Torenbosch fiind un individ destul de școlit, cu studii făcute la Willem de Kooning Academie din Rotterdam și la Universität der Künste din Berlin, ce nu caută să deseneze frumos, ci caută sensuri profunde dincolo de formă și aspect.
Per total, el abordează în practica sa artistică teme politice și socio-economice ce au efect asupra vieții noastre de zi cu zi oferind noi perspective din care putem vedea lucruri pe care credeam că le cunoaștem sau pe care nici măcar nu le vedeam. Poate că sună puțin clișeică fraza anterioară, dar sincer, băiatul are ceva de zis pentru că altfel nu ajungea să expună, printre altele, la Kunsthalle Wien, De Appel Arts Centre din Amsterdam, Victoria and Albert Museum de la Londra sau la Kunsthaus Zürich.
Lucrarea puțin mai dubioasă la prima vedere de care ziceam înainte, EU 01, constă în 28 de pânze albastre așezate unele lângă celelalte, dar cu spațiu între ele. Destul de confusing la prima strigare când intri în ISHO Office și le vezi acolo. Totuși, culoarea albastră și numărul de 28 (sau 27 după ultima numărătoare), precum și titlul fac referire la Uniunea Europeană, iar pe lângă asta, pânzele au fost țesute la comandă în întreprinderi diferite din țările membre ale UE. Diferențele calitative și diferențele dintre nuanțele de albastru ajung astfel să reprezinte o hartă socio-economică a Uniunii Europene și o vizualizare a unei industrii pe cale de dispariție în Europa, și anume, cea textilă. O industrie ce a pornit pe acest continent, dar care astăzi se află predominant în China și în celelalte țări din Asia de Sud și Sud-Vest.
În altă ordine de idei, una mai optimistă de această dată, toate acele nuanțe de albastru de pe steagurile lui Remco Torenbosch mă trimit cu gândul la diversitatea amplă din toate punctele de vedere a Uniunii Europene și a Europei în general. Pânzele nu reprezintă doar cele douăzeci și ceva de țări și popoare ce formează Uniunea, reprezintă și multitudinea de minorități europene și extra-europene ce conviețuiesc de atâta timp pe aceste meleaguri. Tot acest conglomerat de etnii și popoare ce și-au adus aportul asupra diversității sociale, culturale sau economice ce ne caracterizează continentul și care stau ca principii de bază ale Uniunii Europene.
Cu tot optimismul pe care ar fi bine să îl avem în noi, nu putem trece cu vederea anumite aspecte care până la urmă constituie realitatea din jurul nostru. Astfel, nu pot să nu remarc în lucrarea de față faptul că este o reprezentare cât se poate de contemporană a situației politice actuale. În așezarea distanțată a pânzelor, eu văd o metaforă pentru distanțarea ce se poate observa astăzi în politica dintre statele membre. Din păcate, Uniunea Europeană pare mai dezbinată ca oricând, crizele politice, sociale sau economice au făcut să apară tot felul de guverne populiste ce trag în direcția opusă binelui comun și a principiilor Uniunii. Coabitarea și buna înțelegere par tot mai greu de obținut, iar granițele par tot mai vizibile.
Pe lumea asta, nu a fost și nu va fi niciodată totul lapte și miere, asta e realitatea, iar opera lui Remco Torenbosch ilustrează foarte clar acest lucru. Asta nu înseamnă nici pe departe că speranța e pierdută și că lucrurile nu se pot îndrepta. Prin astfel de lucrări putem înțelege mai bine care este situația și putem învăța ce trebuie îndreptat pentru a putea coabita împreună.