Distanțe critice

Numărul 4 • 18 October 2021

Următoarea publicație a ziarului ARTSENS își propune o călătorie în jurul unui tip de introspecție și conștientizare atât interioară cât și exterioară prin diferite măsurători, asocieri și analogii în raport cu un tip de traiectorie încărcat de conținut istoric, privire critică și atitudine contemplativă.

Într-un spațiu necunoscut și nedefinit, timpul și simțurile sunt anesteziate, alterate și neidentificate. Aceeași distanță fizică este percepută în decenii, într-o secundă, 3 metri ori 9000 de km. Acesta este universul lucrării video a artistului de Hiwa K, care cuprinde și imersează publicul în imaginea sa poetică în mișcare.

Expoziția Orașe invizibile / Tărâmuri imaginare este un proiect curatorial al Dianei Marincu, organizat de Asociația Culturală Contrasens și realizat în colaborare cu Georgia Țidorescu și Glad Carpencu-Pop, ce are loc între 15 octombrie-15 noiembrie 2021 la Comenduirea Garnizoanei Timișoara

În cea de-a patra ediție a bienalei Art Encounters, spațiul birourilor ISHO găzduiește expoziția Peisaj în oglindă convexă, curatoriată de Mihnea Mircan, ce include lucrările a 42 de artiști români și internaționali.

Orașul ascunde multe cicatrici, care abia după decade lasă loc unor alte flori să crească. Gert Jan Kocken rupe însă acest înveliș pe care ne-am obișnuit să-l percepem ca etern și ne oferă o nouă perspectivă de a ne înțelege trecutul și astfel pe noi înșine. O confruntare direct între trecut și prezent, între ce am fost și ce suntem astăzi.

EU 01 = Noi


de Dani Gagiu

În zilele noastre, funcțiile și scopurile artei sunt la fel de diverse precum formele pe care aceasta le poate lua. Dincolo de faptul că uneori e destul de „drăguțică” și numai bună de agățat pe perete pentru a înfrumuseța camera de oaspeți, arta poate fi mai mult decât capabilă să tragă și niște semnale de alarmă

Conform unei definiții generale, arta performance este acel tip de artă care este realizată prin acțiunile artistului și/sau a altor participanți. Aceasta poate fi live sau înregistrată, spontană sau realizată pe baza scenariului stabilit – depinde de viziunea artistică.

#ManuelPelmuș


de Alexandra Mereuți

Într-un context recent, Manuel Pelmuș descrie practica sa ca o acțiune live continuă („live ongoing action”). Acțiunea lui Manuel Pelmuș poate fi genul de acțiune care să ocupe un loc, care să sălășluiască într-un spațiu și să-l clarifice.

Am pornit de la o listă de lucrări care mi s-au părut un fel de puncte cardinale pentru harta proiectului, și m-am gândit la o suma de juxtapuneri, nu neaparat armonioase, între aceste proiecte și alte lucrări întâlnite pe parcursul cercetarii, încercând să creez o suită de reflecții, spații intermediare și tranziții pentru a produce o dinamică generală a proiectului. 

În atelierul unui artist, spațiul și timpul sunt „zdrăngănite”. Acest loc devine impermeabil de la artist la artist, devine o capsulă a ideilor, a gândurilor și a manifestărilor artistice.

Care este importanța imaginilor în contextul cunoașterii istorice și politice? Imaginea, prin materialitatea ei, ne poate oferi o nouă cheie de înțelegere asupra tensiunilor dintre mai multe variabile ale timpului, acumulate într-o constelație de ritmuri și durate. Astfel, a confrunta imaginea implică o confruntare cu timpul.