Lumea! Ce e lumea? Dincolo de întrebări filosofice complicate și mai aproape de realitate, lumea e locul acela cam presărat cu crize politice, sociale, economice, sanitare și ecologice în care încercăm toți să ne trăim viețile cât mai bine cu putință. Mda, nu e chiar cel mai roz loc în care am putea trăi, dar asta nu înseamnă că vine sfârșitul lumii și că nu ne putem adapta și depăși greutățile vieții, iar arta ne poate oferi în acest caz o perspectivă nouă prin care să înțelegem ce se petrece în jurul nostru.
Aici intră în scenă expoziția Seasons End, curatoriată de Kasia Redzisz, din cadrul Bienalei Art Encounters, care caută să exploreze modul în care toate aceste crize și schimbări globale influențează arta, de la diferitele feluri în care este realizată și până la subiectul și funcția ei socială, totul cu scopul de găsi modalități eficiente de a trăi împreună pe această planetă.
Pentru a găsi aceste modalități de conviețuire liniștită, fără a distruge planeta și automat și pe noi odată cu ea, expoziția prezintă practici artistice colective și de Land Art din spațiul central și est-european. Lucrările selectate au rolul de a contura importanța culturală și artistică a Timișoarei în regiune astfel încât să scoată în evidență modurile în care relaționăm între noi și, totodată, modurile în care relaționăm cu mediul înconjurător. Acest aspect e subliniat de faptul că au fost special selectați artiști ce abordează subiecte grele precum responsabilitatea socială, ecologia sau sustenabilitatea.
Concret, expoziția Seasons End reprezintă expoziția istorică din mai amplul concept Our Other Us al Kasiei Redzisz, care mai cuprinde și o parte contemporană. Expoziția caută să ilustreze relațiile pe care artiștii le au cu natura și mediul înconjurător în epoci diferite ale istoriei.
Seasons End prezintă felurile în care artiștii din Europa Centrală și de Est s-au îndreptat spre natură și Land Art în practica lor artistică datorită controlului exercitat de un regim politic nu foarte prietenos cu libertatea de exprimare. Natura și mediul înconjurător, totuși, au fost subiecte pe care cenzura nu le-a atins chiar atât de mult, permițându-le artiștilor din acest spațiu să își exploreze creativitatea atât cât se poate, fără a fi trași la răspundere de organele statului.
Toți artiștii care sunt prezenți în expoziția Seasons End provin din țări care s-au confruntat cu problemele aferente unei dictaturi proletare, iar printre cei prezenți se găsesc nume importante ale perioadei precum: Ana Lupaș, Jana Želibská, grupul timișorean Sigma, Agnes Denes, Eugenia Pop, Rudolf Sikora, Wanda Mihuleac sau grupul OHO.
Din punct de vedere artistic, aceștia au refuzat alinierea la arta oficială a regimului care își dorea să ilustreze muncitori fericiți în fabrici și uzine în favoarea unor practici artistice experimentale și mai sincere. S-au îndepărtat de betoanele și industrializarea forțată a comunismului pentru a fi mai aproape de natură.