În ultimii ani, Timișoara a început să se transforme într-un hub de creație și inovație, cu tot mai multe spații deschise care găzduiesc expoziții de artă, lansări de carte, performance-uri și ateliere creative. Unul dintre aceste spații îl poți găsi în cartierul Fabric și este un adevărat motor al schimbării scenei culturale, artistice și sociale din oraș.

FABER – The Capacity Building – este un centru cultural care s-a născut din dorința de a crea un spațiu colaborativ, care își propune să faciliteze dezvoltarea mediului creativ și cultural din România, dar mai ales din zona Banatului. La FABER găsești spații pentru evenimente, întâlniri sau concerte, un cowork & makerspace, un bistro, și anume AMBASADA, și oameni faini cu idei inovatoare, dornici să facă lumea mai bună. Cu peste 250 de evenimente organizate, spațiul a dobândit un rol esențial în sfera artei din oraș, deci dacă vrei să faci un tur al celor mai notabile locații, FABER trebuie să fie pe lista ta!

Printre evenimentele cele mai importante găzduite aici, de care cu siguranță ai auzit, se numără festivalul de film Ceau, cinema; expozițiile în parteneriat cu proiectul Cămine în mișcare/Moving Fireplaces; târgul Harababura Vintage Fair; spectacolele de dans contemporan coordonate de Unfold Motion și concertele Robin and the Backstabbers, VAMA, byron. În plus, FABER este un spațiu deschis către colaborări și fiecare își poate găsi ”locul” aici. Aceasta o demonstrează și unul dintre proiectele dezvoltate, care susține comunitatea artiștilor și oamenilor creativi din Timișoara, și anume creativa. Creativa este un instrument interactiv care descoperă potențialul cultural și creativ din oraș, oferind un mediu de expunere și resurse pentru proiecte individuale sau colective.

Astfel, nu e de mirare că FABER a devenit partenerul Art Encounters și gazda unor lucrări de artă din această ediție a bienalei. Una dintre lucrările pe care le vei putea analiza este instalația site-specific ”I re-place the horizontal of the water” a artistului român Miklos Onucsan. Pe o suprafață argiloasă, care simulează corpurile de apă, artistul înlocuiește conceptual apa cu poloboace, păstrând un singur element: orizontalitatea acesteia. În ciuda naturii sale statice, lucrarea este susținută de un proces continuu care negociază cu percepția ta, având ca scop să te facă să privești cu alți ochi realitatea comună, deturnând temporar logica obiectelor.

Păstrând același caracter paradoxal, lucrarea lui Onucsan din bârnă de lemn stratificată Autoportret la metru îl prezintă pe artist în postura de produs industrial, ready-made. Obiectivizarea propriei înfățișări și agresivitatea felierii lemnului reprezintă un mod ironic de autoflagelare. Cu toate acestea, ținând cont că dimensiunile lucrării sunt variabile în funcție de „cerințele clientului”, lucrarea denotă intrarea artistului într-un nou mediu cultural, condus de piață.

Un alt artist pe care îl vei putea descoperi în spațiul FABER în timpul bienalei Art Encounters din acest an este Magdalena Lazarczyk cu lucrarea The Night of Time. Instalația video reprezintă un colaj, componentele căruia formează o unitate. Formele individuale nu sunt ființe înstrăinate, ci mai degrabă par a fi create din aceeași substanță, chiar dacă amintesc de diferite perioade ale timpului. Lucrarea reflectă o viziune în afara timpului, o dimensiune fără dihotomii de tipul trecut/viitor, bine/rău, cultură/natură, unde totul se întâmplă aici și acum, ”aici” fiind peste tot și ”acum” fiind întotdeauna. Astfel, instalația anulează orice referință istorică, plasând-o într-un mediu atemporal.

Pe de altă parte, seria de lucrări a artistului Flaviu Rogojan Norii este strâns angrenată în realitate și în timp. Făcând referințe din tehnologie și cultura online, acesta transpune norii din lumea organică, din natură, într-un mediu computerizat și automatizat. Astfel, artistul se joacă și cu sensul cuvintelor, care capătă diferite semnificații în funcție de contextul în care trăim, norii reprezentând nu doar acele mase de vapori, ci și „cloud” – serverele pe care se stochează informația.

Toate lucrările expuse în spațiul FABER se încadrează în proiectul curatorial propus de Mihnea Mircan – ”Landscape in a convex mirror”, un concept care se concentrează asupra oglindirilor și proiecțiilor pe care le construim despre lumea exterioară și interioară. Lucrările te îndeamnă spre introspecție și pun la îndoială felul în care vezi lumea și pe tine însuți. Astfel, te invit la centrul cultural FABER, pentru a profita de această experiență și poate pentru a descoperi noi semnificații care au sens pentru tine.