Leonor Antunes este o artistă născută în 1972 în Lisabona, care în prezent trăiește și lucrează în Berlin. Antunes creează preponderent instalații sculpturale site-specific puternic influențate de stilul modernist, cu referințe la forme geometrice structuri și modele specifice, create de arhitecții și designerii secolului XX. Pornește adesea în lucrările ei de la un artist/o artistă care a contribuit la afirmarea modernismului la nivel internațional, alegând în special figuri feminine ale căror practici au fost radicale din punct de vedere artistic, social sau politic. Din această perspectivă, opera artistei poate fi citită și ca o arhivă de trimiteri la artistele moderniste care, deși de multe ori au facilitat evoluția stilului, au rămas în afara narațiunilor canonice ale istoriei artei.
Modul în care Leonor Antunes abordează o temă aleasă este, aproape întotdeauna, dependent de spațiul în care instalația va fi expusă. Lucrările ei sunt un răspuns la context și se află în permanentă relație cu spațiul pe care îl ocupă chiar și temporar. Instalația The Homemaker and Her Domain, prezentă la Bastionul Maria Theresia în cadrul expoziției Chronic Desire – Sete cronică, pornește de la opera a două artiste ce au contribuit la schimburile culturale dintre Europa și Japonia în secolul trecut: Michiko Yamawaki, care a frecventat școala Bauhaus din Dessau între 1930 și 1932, și Charlotte Perriand, care a lucrat o perioadă în biroul lui Le Corbusier și a locuit Japonia pentru scurt timp în două rânduri, între 1940 și 1942 și între 1953 și 1955. Antunes vede sculptura ca pe o practică colaborativă și, preluând caracteristicile formale și tehnice ale unor lucrări de design create de cele două artiste, ea le traduce și le transpune, într-o estetică proprie, în noi instalații.
La momentul în care Michiko Yamawaki (1910 – 2000) se înscrie la Bauhaus, dintr-un total de 170 de studenți, doar 50 erau femei. După cursurile preliminare, alege să studieze în atelierul de țesut, unde descoperă o paralelă între filosofia modernistă promovată la Bauhaus și cultura japoneză a ceaiului, ambele concentrându-se pe simplitate, funcționalitate și materialitate. La revenirea în Japonia, Yamawaki devine un designer textil și de modă de succes.
Prima trimitere la Charlotte Perriand (1903 – 1999) vine chiar din titlul instalației lui Antunes, preluat dintr-un text omonim al arhitectei de origine franceză, La ménagère et son foyer. Conseils pratiques sur l’équipement du logis („Îngrijitoarea și domeniul ei. Sfaturi practice pentru mobilarea locuinței”), 1936. Perriand studiază design de mobilier și lucrează împreună cu Le Corbusier la realizarea unora dintre cele mai cunoscute obiecte de mobilier ale acestuia. Este adesea numită feministă și activistă, protestând împotriva poluării, a inegalității salariilor sau a cozilor la pâine. În 1940, este invitată oficial în Japonia pentru a ajuta statul să „importe modernismul”, adaptând designul specific stilului internațional la materialele organice tradiționale, cum ar fi bambusul sau ratanul.
Instalația The Homemaker and Her Domain este alcătuită din elemente sculpturale realizate din ceramică, lemn și alamă. Designul pieselor se concentrează în jurul minimalismului japonez, cu o lucrare pavimentară, ca un tatami, ce include elemente geometrice modulare. O altă lucrare din instalație, 2 Willow Road, apare ca un paravan care împarte spațiul expoziției, ghidând vizitatorii, și poate fi citită și ca o trimitere la unul dintre cele mai cunoscute obiecte create de Perriand, Nuage bookcase, dar construită pe verticală. Practica lui Antunes presupune măsurarea obiectelor de design din care își trage inspirația, folosind rezultatele ca unități de măsură pe care le traduce ulterior în propriile elemente sculpturale. Pornind de la cercetarea vieții și operei celor două femei, Yamawaki și Perriand, care au realizat design de obiect, mobilier sau textile care să înfrumusețeze o casă, dar să fie și funcționale, instalația lui Antunes recompune și dă un nou sens, în esență, acestui „domeniu al îngrijitoarei” unei case, în mod tradițional o femeie.