Forme de protest: Memorie și celebrare
Marinella Senatore este o artistă a cărei activitate este definită de multidisciplinaritatea pe care o dobândește datorită ariilor diverse de interes studiate de-a lungul timpului, printre ele numărându-se arta vizuală, muzica și cinematografia. Această educație complexă îi influențează în mod evident practica artistică variată, ce include medii precum arta video, fotografia, performance-ul, instalația, sculptura și pictura. Folosindu-se de atuurile sale și pornind de la fascinația pe care o are față de conceptul de participare, artista reușește să dezvolte o formă de artă participativă care să experimenteze cu puterea creativă a diverselor grupuri, construind dialoguri între structuri precum cele istorice sau culturale, în favoarea generării unor schimbări de natură socială. Baza practicii sale artistice este, astfel, însăși conexiunea socială, subliniind puterea artei de a facilita un proces de emancipare individuală.
Numeroase lucrări ale Marinellei Senatore folosesc fraze sau cuvinte extrase din cântece, poezii, manifeste sau lecturi – majoritatea din ele asociate mișcărilor de protest. Acestea provin din arhiva extinsă a artistei, unde le-a colectat de-a lungul timpului cu intenția de a împuternici oamenii și de a le insufla capacitatea de a construi comunități mai bune. Astfel de texte apar și pe lucrările produse pentru expoziția Chronic Desire – Sete Cronică. Proiectul intitulat Forme de protest: Memorie și celebrare, este compus dintr-o serie de lucrări de mari dimensiuni, formată din cinci steaguri brodate pe catifea, față-verso, ce sunt agățate pe verticală sau orizontală în spațiul Muzeului de Transport Public „Corneliu Mikloși”. Acestea explorează formele de protest din întreaga lume și recuperează atât tehnica cusutului artizanal, cât și tradiția solemnă a drapelului în parade și procesiuni sacre.
Aceste steaguri brodate sunt folosite de artistă și în proiectele sale participative. Pentru a le realiza, Senatore se bazează pe colaborarea cu artizanii locali care cos motto-uri precum: „We rise by lifting others” [Ne înălțăm prin ridicarea altora] (Robert G. Ingersoll), „Dance First, Think Later” [Întâi dansează, apoi gândește] (Samuel Beckett), „Be a builder of unguilt” [Fii un constructor al nevinovăției], „Liking yourself” [Să te placi pe tine însuți], „Shine” [Strălucește], „Courage” [Curaj] sau „Reclaim your right to have a life free of self-doubt” [Revendică-ți dreptul de a avea o viață fără îndoiala de sine]. Frazele, motto-urile sau cuvintele care apar pe steagurile amintite sunt alese într-un fel în care să poată fi universal(izat)e, transmițând putere și demnitate tuturor oamenilor. Acestei componente textuale i se mai adaugă și cea vizuală, astfel încât pe lucrările prezente la Muzeul de Transport Public „Corneliu Mikloși” regăsim atât figuri umane (care cel mai adesea sunt preluate din realitatea imediată a artistei), cât și diverse simboluri. Unele dintre elementele recurente în acest sens sunt cele ce reprezintă lumina, o fascinație a artistei, considerată o componentă relevantă a societății noastre, fiind sursa întregii vieți. Lumina ne permite să vedem lumea înconjurătoare prin distingerea detaliilor, a culorilor ori a mișcării . Fără lumină, până la urmă, n-ar exista nici artă.
Privind lucrările artistei, putem să observăm cum Senatore este constant inspirată de comunități, de acțiunile și creațiile acestora. Abordarea ei recunoaște întotdeauna contextul înconjurător, în care operele de artă devin structuri funcționale și creează noi ambianțe prin utilizarea mai multor medii. Acesta este și motivul pentru care artista implică adesea membrii audienței, ca modalitate de regândire a acțiunii colective, ajungând să modifice atât rolul tradițional al artistului, ca unic creator al operei de artă, cât și pe cel al publicului, transformându-l dintr-unul pasiv într-unul completamente activ.