How to be Together (in times like this)

Conceptul propus de către curatoarea Kasia Redzisz. How to be Together, prin expoziția prezentată în Muzeul de Transport Public „Corneliu Miklosi“ explorează noțiuni de colectivitate, responsabilitate socială, ecologie și sustenabilitate în toate aspectele producției artistice și ale vieții noastre. Prin nivelul de sinceritate cu care este tratată întreaga expoziție se introduce o serie de întrebări în subconștientul publicului.

Aceste vremuri nu sunt unica sursă de inspirație a artiștilor. Sunt eliminate tentațiile de a crea jurnale de izolare, liste de lucrări despre epidemiologie, sau diferite speculații legate de perioada de criză pe care o traversăm. Sunt expuse lucrări de artă care vor genera noi semnificații și conexiuni prin care să conecteze publicul și să îndeplinească responsabilitatea criticii de artă, prin nume precum Agata Ingarden cu lucrarea Like mushrooms after rain, Ndidi Emefiele cu lucrarea Roam, Gizela Mickiewicz (seria de sculpturi) sau Iva Lulashi (seria de picturi). Deși expusă la Institutul Francez, lucrarea artistului Wojciech Ireneusz Sobczyk Garden (2017) face parte tot din conceptul Kasiei Redzisz, How to be Together, prezintă o delicată reinterpretată formulă a unei grădini florale. „În copilărie lucram într-o grădină cu părinții mei. Am fost întotdeauna un băiat curios, așa că am vrut să-mi explice literalmente totul. S-a dovedit că în acel moment am învățat multe despre plante și grădini. (…) Când cultivăm plante într-o grădină, scăpăm de buruieni. Acest lucru, de fapt, poate fi considerat un fel de paradox. Într-un context specific, scăpăm de plantele care sunt în mod natural plante medicinale, de exemplu.”, menționa într-un interviu artistul.

Toate acestea trebuie să transmită că aceste vremuri, oricât ar fi de definite, nu fac decât să ne consolideze gândirea critică, exercițiul imaginativ și mai ales, să ne dezvolte o atenție deosebită la condițiile vieții de zi cu zi în care încercăm să coabităm. Sunt explorate moduri alternative de a fi cu și în natură, precum și mecanisme de a funcționa în cadrul societăților și comunităților.

Expoziția nu este numai o platformă de prezentare a acestui număr de 28 de artiști din regiunea Central-Estică a Europei. Aici, regăsim prezentate elemente cheie din strategia de modificare a modelului de funcționare al societăților într-o lume în continuă schimbare, iar întrebările din spatele lucrărilor sunt adresate cu privire la aceste sisteme de sprijin și autosustenabilitate.

În ultimele luni ne-am obișnuit să utilizăm o expresie care anterior pandemiei, se întâmpla să fie cel mai des întâlnită, probabil, în cuprinsul scrisorilor trimise în depărtare. Vremurile pe care le trăim sunt asociate cu tot felul de titluri cu o conotație negativă: incerte, necunoscute, dificile și alte sinonime derivate, alături de expresii care niciodată nu au fost mai adaptate realității precum „sper că mesajul meu te găsește cu bine!”, sau mesajele de pe platformele de socializare finalizate prin #staysafe.

Desigur, aceste expresii devin un soi de clișeu care pe parcurs își pierd din însemnătate. Uneori, realitatea cu care ne confruntăm pare ireală, dar impactul avut asupra comunităților oferă în final putere, identitate și scop de a găsi împreună soluții. Conceptul How to be Together nu oferă o soluție, ci mai degrabă introduce o serie de propuneri de a găsi strategii de coexistență drept o măsură împotriva situațiilor de urgență climatică, a dificultăților în sistemul medical, sau financiar, și mai recent, asupra crizei refugiaților.